• Podatki i opłaty lokalne

  • Kwalifikowalność VAT w projektach unijnych

  • Odliczenie VAT. Prewspółczynnik. Inwestycje

  • Dostęp do informacji publicznej

  • Drogi publiczne

  • Finansowanie zadań zleconych

  • Fundusze UE

  • Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

  • Gospodarka odpadami komunalnymi

  • Gospodarka wodno-ściekowa

  • Partnerstwo publiczno-prywatne i projekty hybrydowe

  • Pomoc publiczna

  • Postępowania administracyjne

  • Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym

  • Przekształcenia zakładów budżetowych

  • Publiczny transport zbiorowy

  • Reklamy w przestrzeni publicznej

  • Samorządowe prawo pracy

  • Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

  • Spory przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym

  • Spółki komunalne

  • Ustrój JST

  • Współpraca JST

  • Zamówienia publiczne

  • Zmiany w podziale terytorialnym

  • VAT w zakładzie budżetowym

  • Samorządowe centra usług wspólnych – tworzenie i organizacja


  • x

VAT w zakładzie budżetowym

"Objęcie centralizacją zakładów budżetowych, które wcześniej samodzielnie i odrębnie od gminy rozliczały VAT, w wielu przypadkach spowodowało konieczność stosowania prewspółczynnika. Nowa rzeczywistość prawna, w połączeniu z restrykcyjnym podejściem organów podatkowych do kwestii odliczeń, wymaga nowego spojrzenia na kwestię odliczania VAT związanego z działalnością zakładów."

Michał Kostrzewa

601 838 083



Na czym polega wsparcie?

Kiedy warto?

Co zyskuje samorząd?

Pomoc prawna dotycząca rozliczeń VAT w samorządowych zakładach budżetowych obejmuje:

  • Obliczenie prewspółczynnika na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów,
  • Weryfikację możliwości stosowania przez zakład indywidualnego i optymalnego prewspółczynnika VAT (innego niż wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów) oraz jego wdrożenie, 
  • Sporządzanie wniosków o wydanie interpretacji podatkowych (przede wszystkim dotyczących zasad rozliczania VAT od wydatków majątkowych),
  • Określenie zasad odliczenia w odniesieniu do majątku przekazywanego do zakładu,
  • Analizę optymalnego sposobu realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnych (z punktu widzenia odliczenia).

Z naszego wsparcia warto skorzystać, gdy:

  • Obliczając prewspółczynnik zastanawiasz się nad koniecznością uwzględniania dotacji na inwestycje oraz odpisów amortyzacyjnych,
  • Nie zgadzasz się z narzucanym przez organy podatkowe niskim prewspółczynnikiem VAT i zamierzasz ustalić indywidualną metodę odliczenia,
  • Chcesz w bezpieczny sposób odliczać VAT od wydatków związanych z działalnością zakładu budżetowego (zwłaszcza od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne),
  • Zastanawiasz się nad sposobem dokonania korekty rocznej związanej z poniesionymi w przeszłości i odliczonymi wydatkami majątkowymi.
  • Bezpieczeństwo prawne w zakresie rozliczeń VAT związanych z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.
  • Oszczędności – dzięki zwiększeniu poziomu odliczenia VAT.
  • Możliwość efektywniejszego prowadzenia gospodarki finansowej

Pisaliśmy o tym